maandag 19 oktober 2015

Bloggers For Life, het doel!

Nog een beetje overdonderd door de fijne reacties en massale steun die ik voel voor Bloggers For Life! Dat ben ik echt! Compleet overdonderd eigenlijk.
Terwijl we achter de schermen de veiling nu proberen voor te bereiden, was ik al even aan het nadenken over welk doel wel een extra steuntje kon gebruiken.

In januari ging ik op weekend met een boel erg fijne dames. Waaronder ook Nele, een schat van een vrouw! Met een dochtertje van zes, Janne*. Meisjes van zes weten wat ze willen, zijn prinses, of misschien toch astronaut, maar dan met een roze pakje aan. Meisjes van zes hebben nog een hele toekomst voor hun liggen. Maar dat ligt anders bij Nele en Janne*.
Janne* heeft geen hele toekomst voor haar liggen, omdat Janne* dicht bij mama stilletjes is overleden in de buik. Het blijft altijd gissen naar hoe Janne* nu zou zijn. Zou het een stoere chick zijn? of een frivole ballerina? Erg confronterend voor mij, omdat Mila ook zes is en ik dus goed weet hoe een zesjarige zich nu ongeveer gedraagt. En hoe gelukkig ik mag zijn dat ze soms eens een woede-uitbarsting heeft. Want ze is er nog.
Het was Nele die mijn aandacht toen vestigde op het Berrefonds. Een VZW die werd opgericht door Christine en Wouter, die in 2007 ook hun zoontje Berre moesten afgeven, veel te vroeg. Veel te tragisch.

In de week dat mijn plan voor Bloggers For Life een beetje vorm kreeg in mijn hoofd en ik nadacht over welk doel ik zou kiezen, kwam er een donderslag aan de toch wel heldere hemel. Sinds mijn zwangerschap van Nena zit ik in een groepje met een hele hoop mama's, allemaal uitgerekend voor ongeveer dezelfde periode. Die kleine baby's zijn flinke uit de kluiten gewassen peuters geworden. Ik was 1 van de enigen met al een ouder kindje. Gezien de leeftijd van onze kindjes nu is het voor veel van de mama's het moment om voor een broertje of zusje te gaan.
Ons groepje is erg druk. We delen al 3 jaar vanalles. Gaande van in het begin 'welk doopsuiker nemen jullie?', naar 'Hoeveel voedingen geven jullie?', tot gewoon 'wat eten we vandaag?'.

Femke, die was al even zwanger van baby nummer 2. Een stoere broer voor een stoere grote zus. Tot ze ons begin september meldde dat de gynaecoloog slecht nieuws had. Hector* die zou wel blijven leven in de buik, maar zou na de geboorte geen menswaardig leven gegund zijn. Femke was ongeveer 17 weken ver en moest bevallen, van haar zoon. Ik raadde haar aan contact te zoeken met het Berrefonds, omdat ik door Nele wist wat zij precies deden.
En de keuze voor mijn goed doel, die werd definitief.

Het Berrefonds kan alle steun gebruiken die er is! Want het verlies van je kind, hoe klein die ook nog zijn, is altijd loodzwaar om te dragen. Alles wat een beetje kan helpen dit te verwerken, is welkom.

Wat doet het Berrefonds? 
Het Berrefonds wil een steun zijn voor ouders die hun kindje verliezen tijdens de zwangerschap of kort daarna. Jammer genoeg krijgen niet alle ouders de kans om iets tastbaars mee naar huis te nemen. Juist om deze reden is het fonds in het leven geroepen. Voor het Berrefonds maakt het echter niet uit hoe kort of hoe lang ouders hun kindje hebben mogen koesteren. Zij vinden dat alle mama's en papa's recht hebben op een mooie herinnering.
Het Berrefonds heeft daarom een herinneringsdoosje ontworpen. Voor elke kindje is er een uniek doosje afhankelijk van de situatie, mogelijkheden en wensen van de ouders. Dit kan gaan om een hand- en/of een voetafdruk in verf en/of gips, haarlokje, dekentje, kledingstukje, mutsje, sokjes, knuffeltje, gedichtje, kaarsje, foto, broer/zus pakketje, windmolentje enz…

verder hebben zij ook een praatgroep voor de ouders, organiseren ze regelmatig bijeenkomsten, ...

Een topdoel, u ziet dat zo!
We deelden onze bloggersgroep een beetje op en lieten mensen kiezen! Want naast centjes kan het Berrefonds ook handgemaakt moois gebruiken! Op de site staan maten en afmetingen zodat vrijwilligers een mooi setje kunnen maken en schenken aan het fonds. Mooie hemdjes, wikkeldekentjes, mutsjes...
Enkele blogdames waren meteen erg enthousiast en doen dus niet mee aan de veiling, maar maken een mooi setje dat we aan het Berrefonds gaan bezorgen!

Wie maakt moois voor het Berefonds?
Lies Botterman
Jo Chapeau
Sofie Duron
Mieke Augustyns
Fien Debeurme
Nancy Moerenhout
Sofie Buyse
Tine Busschaert
Marjolein Van Laere
Mieke Jansen

Hun prachtstukjes stellen we ook zeker aan jullie voor in de komende weken!

In onze hartjes hadden wij nog een beetje plaats over, dus besloten we ook nog een tweede doel te steunen! Welk dat is, dat stellen we volgende week voor!



15 opmerkingen:

  1. Lieve Annelies, wat ontzettend mooi heb je dit geschreven... Ik heb rillingen over heel mijn lijf, zo mooi, zo hartverwarmend, zo intens... Ik kan alleen maar heel erg dankbaar zijn voor alles wat jij doet. Dikke merci xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi geschreven, Annelies. Heel erg intens, heel erg hartverwarmend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tranen wegpinkend lees ik dit berichtje. Je omschreef het heel mooi Annelies, heel lieve en warme woorden. En met evenveel liefde en warmte maken we iets moois voor dit prachtige goede doel x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begrijp volledig wat je bedoelt: Kaatje* is 4 maanden ouder dan mijn dochtertjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo mooi verwoord Annelies, ik ben er helemaal stil van. En nog meer gemotiveerd daar een heel erg mooi pakketje voor samen te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik was nog niet helemaal mee met wat jullie op poten hadden gezet, maar bij deze dus wel. En ik word er héél erg stil van. Het is zo nodig dat organisaties als het Berrefonds bestaan en ze kunnen vast en zeker alle steun gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Annelies, geweldig initiatief en hartverwarmend! Kan/mag ik ook enkele wikkeldekentjes doneren aub? Indien ja, wanneer moeten ze klaar zijn en waar mogen ze naartoe gestuurd worden? ( als je nog iets nodig hebt om te verloten, mag je dat ook laten weten)
    Petra
    ateljee p
    ateljee p

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Met de beide voetjes op de grond, na het lezen van deze post van jou. Je hebt het heel mooi verwoord. x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een topdoel inderdaad. Ik hou bloggers for life goed in het oog zodat we kunnen steunen !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tranen in de ogen... ik steun zeker bloggers for Life. ..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtig doel hebben jullie gekozen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het Berrefonds is echt top! Ook wij hebben dat vorig jaar zelf ondervonden :(. Mijn zusje is toen na 25 weken bevallen van een klein meisje Free* dat maar 1 dagje heeft geleefd :(. Dankzij het berrefonds heeft ze een mooie doos met tastbare herinneringen aan haar gekregen; hand- en voetafdrukjes, foto's, wikkeldekentje, ... Mijn zus bekijkt de doos nog heel regelmatig; het helpt enorm bij het verwerken van hun verdriet.

    BeantwoordenVerwijderen