maandag 23 januari 2017

music was my first love, part 2

Een goed jaar geleden postte ik een muzikale tijdslijn van mijn leven. Of toch de grove samenvatting daarvan. Ik had wel zin om dat nog eens te doen. Een lijstje muziek met mijn favorieten uit 2016.
De liedjes zijn niet persé uitgebracht in 2016 maar hebben een rol gespeeld in mijn voorbije jaar. Gewoon als vrolijk melodietje, als soundtrack om op iets te meppen of een fijne herinnering.

Liedjes halen vaak mijn selectie door hun tekst, zoals de opener van mijn lijstje nu.
Voor vriendinnen die er altijd zijn, darling I hope that you'lle be here when I need you the most. Hoeraatjes voor vriendinnen dus!



Het voorbije jaar hervond ik ook mijn liefde voor Britpop, meer bepaald mijn liefde voor Oasis. Geen idee waar die de voorbije jaren verstopt zat maar ze is dus terug and back to stay. Ik ben nog steeds een beetje kwaad op cafémaat Derrek, die belachelijk te laat was om in 2009 met de vriendengroep naar Werchter te vertrekken waardoor ik het optreden van Oasis heb gemist. In augustus 2009 zijn ze dan uiteindelijk gesplit. Grootste zonde, dat ik ze nog nooit live zag. Vandaar 1 van mijn favo Oasis-songs die ik compleet vergat maar opnieuw vond in 2016.

 
 
Geen muzikaal 2016 zonder Bazart. Grote fan, vanaf de eerste single die ze uitbrachten. Ik zag ze op Pukkelpop en ik vond het verpletterend, wat een nieuwe en kleine band teweeg kan brengen. Niet de beste video maar wel zowat de enige van Lux. Mijn bazart-topper.
 
 

 
 

Op een zappende-tv-avond kwam ik op VTM terecht, bij Liefde voor Muziek. Ik kijk niet vaak gewoon tv dus had ik geen idee wat het precies was. Had ik het geweten had ik zeker meer afleveringen gezien. Dit was 1 van de laatste afleveringen en Eva De Roovere speelde iets van dat manneke waar ik de naam constant van vergeet maar lijkt op Justin Bieber. Prachtige remake van een nummer die anders mijn aandacht niet zou trekken. Of hoe een goede zangeres van niets toch iets kan maken.



Voor de dagen dat ik eens echt goesting had foert te zeggen, dat alles en iedereen op mijn zenuwen werkt, dat ik een no-bullshit-zone op mijneigen ben, dat je me beter gerust laat tenzij je een actieve doodswens hebt. Voor zo dagen is er godzijdank Limp bizkit.


Nog een ode aan de mensen die je bijstaan no matter what. When food is gone you are my daily meal. Of hoe schoon is dat eigenlijk?



De eerste keer dat ik Trixie Whitley life bezig zag einde 2016. Ik geef toe dat ik geen enkele volledige cd van haar heb maar wel enkele losse nummers in mijn iTunes. Het optreden was dan ook een beetje afwachten wat ik er zou van vinden. Maar het was geweldig. Die stem en haar persoonlijkheid samen met de prachtige jazzy invloeden zijn meer dan genoeg om een topoptreden af te leveren. Een aanrader.



Iets om instant vrolijk van te worden, iets om je tofste zwierrok uit de kast te halen samen met wat dancing shoes en de hele nacht door te gaan. Parov Stelar is de max zeg ik je.


Britpop en Dandy-gehalte, match made in heaven voor mij. Smijt daar wat ruwe looks van Alex Turner en Miles Kane bij en ik val in katzwijm. 1 van de beste dagen van 2016 was mijn dag Pukkelpop met Eva. Een topdag met een topwijf. Meer vraag ik niet.



Last but not least, 2 nummertjes omdat ik niet kan kiezen en ik nog steeds queen of this blog ben en dus kies wat ik hier doe.
Sinds haar eerste full cd ben ik fan van Lady Linn. Op en top van Belgische makelij. Die eerste cd kocht ik de week dat ik het huis uit trok op mijn 22e. Piepjong, de weg nog zoekend, was dat de soundtrack van mijn leven toen. Die cd speelde ik bijna kapot, het doosje hangt nog maar nauwelijks aan elkaar en ik kan elk nummer meezingen. Bij elke cd die Lady Linn uitbrengt groeit de liefde voor haar stemgeluid en muziekstijl. Voor mij zowat de beste zangeres die ons land rijk is. Al bekijken veel mensen me wat raar als ik dat zeg. 'Onwetenden!' zeg ik dan!




Ik ben ook wel benieuwd naar jullie toppers van 2016! Kom, entertain me wat met jullie muzieksmaak en verhalen!

4 opmerkingen:

  1. parov stelar, compleet de max ee, wij zagen die in 2013 geloof ek... das direkt mondhoeke omhoog !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vorig jaar deed ik enkel kleine festivalletjes. Ik bezocht boomgaarden vol muzikanten, tuinen die opengesteld werden, feestjes rond vijvers, ... altijd in het gezelschap van juiste mensen. Ik leerde binnen- en buitenlands talent kennen, stuk voor stuk prachtige mensen, die ook genieten van het maken van de muziek. Niks groots of bekends, maar dikwijls wel adembenemend. Op naar meer van dat dit jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt serieus, dat lijstje zou bijna van mij kunnen zijn. bijna, maar ik vergeef het u ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zou mijn lijstje kunnen zijn... zeer goeie smaak! :-)

    BeantwoordenVerwijderen