woensdag 22 maart 2017

Liezewiezewoes en de innerlijke feministe

Ik heb mezelf nooit echt als het feministische type beschouwd. Toch al niet het type met okselhaar en zonder bh. Laat me daarin ook even stellen dat ik vrij zeker ben dat bh-loze feministes niet gezegend zijn met een D-cup maar dat is eigenlijk nutteloze randinformatie.

Ik ben wel steeds van het type geweest dat zeker is dat mannen en vrouwen op gelijke hoogte staan. Al heeft een mannelijke bouwvakker het waarschijnlijk met al zijn extra spieren of weet ik veel het fysiek makkelijker dan zijn vrouwelijke collega. Wat niet wil zeggen dat die muur niet even goed gemetseld kan worden door die vrouw.

Ik ben thuis ook degene die kaders, rekjes en planken ophangt. Ja met een boormachine en ja ze hangen recht want ja ik gebruik een waterpas én ja ik weet waarvoor een waterpas dient.

Ik zei hier ook ooit al eens dat Liezewiezewoes in het dagdagelijkse leven een ambtenaar van enig soort is. Ik heb dus regelmatig contact met wat wij noemen een 'belastingsplichtige' die al dan niet wordt bijgestaan door een boekhouders of jurist. Ik trek daar ook mijn plan in.
Al moet ik de laatste maanden toegeven, dat de vooroordelen rond vrouwen, en dan vooral van mijn leeftijd en jonger, in ons vak hier rond ons oren slingeren.

Nee mijnheer u hoeft me niet te vertellen uit welke stad ik kom om te tonen dat jij dat weet omdat je het via social media hebt opgezocht. U hoeft me ook niet te vertellen dat u ook die en die kennis van mij kent omdat je dat zag op Facebook. Zo intimiderend vind ik dat niet.
Nee heel flatterend is het ook niet voor jou als je al gniffelend zegt dat die nieuwe lading ambtenarekes ook wel es uwen belastingsbrief mogen komen invullen. Die por in de zij van uw boekhouder is er misschien ook wat over ja.
Maar wat er hier al zeker niet geapprecieerd wordt is volgende conversatie:

Amaai mevrouw, ik had u niet herkend. U bent sinds uw laatste bezoekje aan ons wel serieus afgevallen eh zeg. Allé t'is positief bedoeld eh!

Punt 1: ik was niet veel afgevallen, Ik was zelfs niet afgevallen. Alleen mijn haar is gegroeid. Roloog. en een punt voor opmerkzaamheid. Not.
Punt 2: elementaire beleefdheid is het toch wel om een dame daarom niet te wijzen op het al dan niet vet zijn in het verleden.
Punt 3: kerel, je staat hier om iets zakelijk te bespreken wat je veel geld gaat kosten. Denkt gij nu echt dat ik mij voor een 'complimentje' daarom soepel ga opstellen?
Punt 4: Had ik een man geweest, had deze conversatie zelfs niet bestaan.

Maakt het mij dan een feministe als ik mij hierin opjaag?

9 opmerkingen:

  1. Ik val bijna van m'n stoel! Hoop dat het hem extra veel geld gaat kosten ;-) (Misschien zo'n roze katten-oortjes muts de volgende keer, als hint?)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. And the award for 'douchebag of the week' goes to... 🙄
    (Oh ja. Ge moogt mijn belastingsbrief gerust ook altijd komen invullen ze. 😇)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh vrouw, mag ik het even uitgieren? Alleen maar omdat ik - zij het in een andere stiel ;) - ook in een beroep sta waar vrouwen euh, welja, misschien wel te maken hebben met een klein vooroordeel. Ik roloog olijk met je mee en geef je groot gelijk x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wahaha maak er voor hem dan maar extra veel geld van.
    Maar goed, ware het niet triestig dat vrouwen nog altijd zo vaak tegen dit soort dingen opbotsen, ik zou ermee lachen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ocharme! Ik zou mij waarschijnlijk ook opjagen, maar t'is wel grappig hoe je het brengt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hahahahahahahahahaha!! Echt waar, Anneliezeke, hoe kak mijn dag ook was: ik lees jouw verhalen en ik zie alles terug roze. x

    BeantwoordenVerwijderen